שיחה עם סיו״ר ארגון הסגל וההוראה ד״ר רונן צדקה על מחאת הסגל הזוטר

בתאריך 4.4.2022 מספר נציגי וועד מדעי הרוח נפגשו עם סגן יו״ר ארגון סגל ההוראה והמחקר ד״ר רונן צדקה. עיקרי השיחה מובאים פה, ונוגעים במחאת סגל ההוראה והמחקר והאופק של מדעי הרוח במדינת ישראל ובכלל.

מאת: רועי אסקירה

___________________________________________________________________________________



סטודנטים ותיקים זוכרים את שביתת הסגל הזוטר ב-2018, ואת מחאת הסגל הזוטר ב-2020. שתי מחאות עבר אלה התמקדו בתנאי ההעסקה והצלחתן הייתה מוגבלת. נראה שכמו תמיד החשש הוא מהמדרון החלקלק. כלומר, האיום הנוכחי הוא לא בעל חשיבות דרמטית אבל יש פחד מקיצוצים נוספים אחריו שיובילו לדעיכה משמעותית בהיקף ההוראה בפקולטה. ובכל זאת, מה פשר המחאה הנוכחית?

״החשש הוא קיצוצים, אם כי כרגע אין לנו מספרים מדויקים לגבי היקף של קיצוצים. פנינו לדיקנית הפקולטה ולמשאבי אנוש ולא קיבלנו תשובה. כרגע יש בפקולטה בערך 150 עמיתי הוראה, הרבה יותר ממדעים והנדסה שיש שם ספורים. יש לנו כמה הצהרות של גורמים בכירים ושל הדיקנית על כך שיש הרבה תוכניות מיותרות ושצריך לצמצם תוכניות ולא לפתוח קורסים על כל הערת שוליים. ידוע לנו על שתי תוכניות לתואר שני שמצומצמות לכדי תוכנית אחת. לפני שנתיים קיצצו כ-50 שעות, החשש הוא שהקיצוצים יהיו בסדר גודל דומה״. 

ולא פותחים קורסים אחרים במקום אלה שנסגרים?

״כרגע אנחנו לא שומעים על תוכניות לפתוח קורסים חדשים, רק לסגור ולצמצם. אנחנו לא משלים את עצמנו, גם דיקאנים קודמים לא הצליחו לעמוד בפני תוכניות הקיצוצים. אבל אנחנו חוששים שהתוכניות המוצעות יהיו רזות יותר ופחות סטודנטים ירשמו אליהן ואז יצמצמו אותן עוד יותר וכך הלאה. כשיש פחות היצע, יש גם פחות דרישה. אנחנו חוששים מתפיסה ״רזה״ של מדעי הרוח, שכן כל חוג הוא תחום בפני עצמו״.

אבל גם יש פחות דרישה מצד הסטודנטים, לא? כל הזמן שומעים בתקשורת על כך שאין עניין במדעי הרוח. אפילו בבתי הספר התיכוניים, שרת החינוך עכשיו צמצמה את היקף השעות המוקדשות למקצועות ההומניים.

״מדעי הרוח מפסידים כסף, אבל האוניברסיטה מרוויחה. החשש הוא שאין חזון. שיש תפיסה כלכלית שהתפשטה שאומרת שאם מדעי הרוח אינם רווחיים לא צריך להשקיע בהם. אבל האוניברסיטה רוצה להיות מגוונת. זה נמצא בהסכמה רחבה. בנוסף, בפקולטה למדעי הרוח מגוון הקורסים נשען על עמיתי הוראה״.

מדוע מגוון הקורסים נשען על העסקתם של עמיתי הוראה? 

״בראש ובראשונה עמיתי הוראה לרוב מלמדים את השיעורים השוליים יותר והמעניינים יותר, כך נוצר המגוון המזוהה כל כך עם הפקולטה. בנוסף, במהלך שני העשורים האחרונים היה קיצוץ משמעותי ביותר בסגל הבכיר בפקולטה. מה שקרה זה במקום איש סגל בכיר שמלמד שמונה שעות סמסטר לקחו 2-3 עמיתי הוראה, שילמו להם חצי וחשבו בזה הם פותרים את הבעיות של הפקולטה. זה קורה בכל הפקולטות המערביות (במדעי החברה קצת פחות כי יש שם מעבדות). כמעט אף עמית הוראה לא מגיע ל50%, רוב העמיתים הם על 20%/30% משרה ומשלימים את זה במקומות אחרים. כאשר מקצצים עמיתי הוראה, הסגל הבכיר צריך ללמד. כלומר, במקום ללמד סמינרים הסגל הבכיר מלמד קורסי חובה וכך מתפתח חוסר בשיעורים מגוונים, ומעבר לכך, שעות המחקר של הסגל הבכיר מצטמצם ופחות מחקרים יוצאים לאור.

״יתר על כן, הנהלת האוניברסיטה מתעלמת מכך שנוצר מעמד שלם של עמיתי הוראה שמחזיקים פקולטות. אין אצלם מחשבה לטווח ארוך, אין להם תוכנית מסודרת "להבריא" את הפקולטה. אם באמת רוצים "תוכנית הבראה" צריך לבנות תוכנית יחד עם הרקטור והנהלת האוניברסיטה שמסבירים איך הולכים להשקיע ולשקם את הפקולטה, תוך כדי שיח עם הארגון שלנו. נדרש שהם יגידו תוך כדי האם פיטורין של אנשים מסוימים הוא הכרחי, ואז יהיה אפשר לדבר על זה. אבל כרגע יודעים שיש רק קיצוצים ולא מבטיחים שלא יהיו קיצוצים שנה הבאה. אם הכוונה לעשות שינוי מבני שבו מקצצים באחוזים נרחבים בעמיתי הוראה ושעמיתי הוראה לא רצויים בפקולטה - כאשר הם היום מחזיקים את הפקולטה - אז צריך לדבר עם הארגון שלנו״.



מה אנשי הפקולטה יכולים לעשות? מה הדיקנית יכולה לעשות?

״היינו רוצים שהדיקנית תילחם ותשאף להגדיל את התקציבים המופנים לפקולטה שלה. בטכניון למשל פתחו מדעי הרוח כי הם מבינים שזה חשוב שסטודנטים ילמדו מדעי הרוח. הממשלה כיום דוחפת אל עבר ההייטק, אבל ברור לי ולכם שלוותר על מדעי הרוח זה בעייתי ביותר. יש גם את "תוכנית מנדלה"  שמעודדים בה סטודנטים לקחת 3-4 קורסים במדעי הרוח. אך זה לא כלל אוניברסיטאי והאוניברסיטה לא מחויבת לכך לטווח ארוך. זה מוסיף הכנסות לפקולטה בצורה מסוימת אבל זה לא משנה את כללי המשחק. שימור המגוון, על עמיתי ההוראה שמרכיבים אותו, יחד עם התרחבות בצירים חדשים זו האפשרות היחידה למנוע את כדור השלג של הצטמצמות הפקולטה״.

______________________________________________________________________________

אם קראתם עד לכאן סימן שמעניין אותכם מה שקורה בפקולטה. מעל, בתוך, ומתחת לדיון הזה מהדהדת השאלה מה תפקיד הסטודנטים בכוח? מה אנחנו יכולים לעשות בנדון?
בשיחה הזו הרגשנו שקולנו נשמע, יש מי שמקשיב ויש רצון לשיתוף פעולה. אז כל מי שרוצה לעשות עוד, מי שרוצה לייצר שיח ופעילויות ולהיות שותף אקטיבי בחיי הפקולטה – הוועד פה בשביל זה. מוזמנים להצטרף לפעילות השוטפת ומוזמנים להצטרף גם לפעילות אחת. בנוסף, בל נשכח, כתב עת זה פתוח לפרסומים של כל סטודנט באשר הוא. 
מוזמנים ליצור קשר דרך דף הפייסבוק של הוועד https://www.facebook.com/Gilman.tau או במייל gilmanstudents@gmail.com

Comments

Popular posts from this blog

שיחה עם ד"ר ורה קפלן על הפלישה הרוסית לאוקראינה